Pysandning

Pysandning

Pysandning (kallas även sluten läppandning) gör att du:

  • Får ut mer luft med varje andetag och kan andas in mer syrerik luft.
  • Andas lugnare i vila och när du rör dig.
  • Får mindre koldioxid och mer syre i blodet.
Många med KOL samlar på sig mycket luft i lungorna som då blir fyllda med luft som inte används eller byts ut. Det gör att mängden luft som byts ut när man andas blir ganska liten och det inte kommer så mycket nytt syre med andetagen.

En bra andningsteknik minskar din andfåddhet och andnöd och gör andningsarbetet mer effektivt. Pysandning, även kallad sluten läppandning, är den vanligaste tekniken. Du kan använda pysandning både i vila och under aktivitet.

Lär dig pysandning och få ett användbart verktyg:

  • Du kan lugna ned andningen i alla situationer.
  • Vid andnöd eller andfåddhet känner du större kontroll och trygghet.
  • Det blir lättare att vara fysiskt aktivitet, till exempel att gå längre sträckor eller gå i trappor lättare.
Så här går pysandning till:

Pysandning behöver tränas både i vila men kanske framförallt när du gör aktiviteter som att gå uppför en trappa.

Gör så här:
  • Försök att andas in genom näsan för att fukta och värma luften.
    • Ex: Andas in på två sekunder
  • Pys ut luften genom munnen med halvslutna läppar. Läpparna ska ge ett litet motstånd när du andas ut. Utandningen ska vara längre än inandningen.
    • Ex:Andas ut på fyra sekunder

Pysandning 1



Pysandning 2



Instruktioner pysandning

Sidan uppdaterades senast: 2017-08-04