Behöver du gå upp i vikt?

Behöver du gå upp i vikt?

Det räcker inte att bara äta mer
Att bara äta mer för att gå upp i vikt fungerar inte alltid. Man behöver äta energi- och proteinrik kost, dvs. att öka energi- och proteinmängden i maten. Mer protein får du genom att äta mer fågel, fisk, kött, ägg och mejeriprodukter.

Även intaget av energi behöver ökas och fett är det näringsämne som ger mest energi. Bra källor till det nyttiga fettet är vegetabiliska oljor som raps- och olivolja, fet fisk, oliver, avokado, nötter.

Det finns mycket du kan göra för att öka i vikt eller för att undvika att gå ner i vikt.

Tips för att gå upp i vikt
  • Ät många små mål fördelade över dagen.
  • Ät mat med mer energi och protein.
  • Berika måltiderna med olja, flytande margarin och grädde.
  • Ät gärna ett mål precis innan läggdags för att undvika för lång fasta över natten.
  • Välj mejeriprodukter med mer fett, t ex standardfil, standardmjölk och feta ostar istället för lättprodukter.

Specifika råd för att gå upp i vikt

Om du har dålig aptit och matlust
  • Ät många små mål istället för få och stora mål.
  • Ät energi- och näringsrik mat.
  • Börja måltiden med att äta den mest energi- och näringsrika maten.
  • Ha favoritmat hemma.
  • Ät gärna olja som extra energi: ta 1 msk olja (gärna rapsolja som inte smakar något) 3 gånger per dag. Det ger dig nästa lika mycket energi som en huvudmåltid!
Om du har svårt att äta på grund av andnöd
  • Vila före maten, så du är utvilad när det är dags att äta.
  • Ta din luftrörsvidgande medicin före maten.
  • Ät långsamt.
  • Ha färdiglagad mat hemma för tillfällen då du inte orkar laga mat.
Om du blir mätt fort
  • Ät många små mål istället för få och stora mål.
  • Ät energi- och näringsrik mat.
  • Börja måltiden med att äta den mest energi- och näringsrika maten.
  • Det kan vara lättare att äta kalla maträtter, de känns mindre mättande än varma.
  • Drick inte för mycket före och under måltiden.
  • Drick en timme efter måltiden.
  • Ät gärna olja som extra energi: ta 1 msk olja (gärna rapsolja som inte smakar något) 3 gånger per dag. Det ger dig nästa lika mycket energi som en huvudmåltid!
Om du är trött
  • Vila före maten så du är utvilad när det är dags att äta.
  • Välj gärna färdiglagad mat så du inte behöver lägga energi på matlagningen.
  • Välj mat som är lätt att tugga och svälja.

Sidan uppdaterades senast: 2017-06-09